Wat is de belangrijkste factor voor een gezond en fit lichaam? Op de eerste plaats staat slaap. Het is een vereiste om het lichaam en de geest te laten herstellen. Hieronder vind je 10 tips om jouw slaapkwaliteit te verbeteren.

  1. Beperk fel licht voor bedtijd
    1. Vermijd voor het slapen gaan fel licht van TV, smartphones, tablets
    2. Moet je nog laat werken op de computer? Installeer dan deze software die automatisch het licht van je scherm reguleert; https://justgetflux.com/
    3. Maak het gezellig, ontsteek een kaars, lees een boek i.p.v. te tokkelen op je smartphone
  2. Drink niet teveel voor je gaat slapen
    1. Logisch, moeten opstaan om naar het toilet te gaan onderdrukt de slaapkwaliteit.
  3. Maak je slaapkamer donker
    1. Zorg dat het pikdonker is. Elke bron van licht die voor aandacht zorgt (straatverlichting, klokradio…) gaat ten voordele van je slaap.
  4. Licht voor slapen gaan
    1. Eens je wakker bent, probeer dan zoveel mogelijk tijd door te brengen in natuurlijk licht
  5. Let op met cafeïne
    1. Vermijd 6 uur voor bedtijd cafeïne
    2. Koffie op restaurant? Neem toch maar een deca
  6. Warm bad
    1. Van een warm bad wordt je rustig, je voelt je comfortabel en dan slaap je ook beter.
  7. Zorg voor een regelmatig patroon
    1. Wees consistent, dit zorgt voor een betere slaapkwaliteit
    2. Een slaap tekort doet ook jouw hongergevoel toenemen
    3. Wanneer je te weinig slaapt eet je dus ook meer
  8. Frisse lucht in de kamer
    1. Zorg voor schone lucht in de kamer, zet tijdens de dag een raam open. Breng verse zuurstof binnen
  9. Temperatuur
    1. Te warm of te koude temperaturen kunnen ook je slaap beïnvloeden
    2. Een goede temperatuur is 19 graden
  10. Beweeg voldoende overdag
    1. Overdag bewegen is cruciaal voor een goede nachtrust
    2. Veel mensen slapen slecht omdat ze te weinig bewegen
    3. Probeer minimum 30 minuten per dag actief in beweging te zijn of doe een stevige avondwandeling

Veel succes en slaapzacht!

Categorieën: Motivation