Je hebt mensen die zich volledig laten gaan tijdens de feesten en zich volschrokken met alles wat op tafel komt wat resulteert in zich achteraf slecht of dik voelen en effectief in gewicht zijn toegenomen. Dit is zonde; Anderzijds heb je mensen die strikt gaan diëten tijdens de feesten, elk dessert of zoetigheidje afslaan wat resulteert in grote frustratie bij familie en vrienden en slecht gevoel bij de persoon in kwestie. Alsook dit is zonde. Een strikt dieet tijdens de feestdagen zet een domper op je plezier. Zorg ervoor dat je geniet van het eten en het gezelschap en weiger niet elke maaltijd die ze jou voorschotelen. Je hoeft jezelf echt niet te kwellen! Dit is het moment dat zondigen is toegestaan, maar eet met mate.

Geniet van familie, vrienden, het samenzijn en onthou de tips hieronder!

Mijn tips:

  • Als je weet dat je veel gaat eten compenseer dan de dagen voordien door daar iets minder te eten.
  • Eet tot je verzadigd bent, niet tot je een opgeblazen buik hebt of niet meer kunt wandelen. Geniet vooral van je eten. Neem 1 portie die je normaal ook zou eten. Vraag jezelf af of je echt nog honger hebt. Of als het nodig is om nog een tweede portie te eten.
  • Ga sporten! Ga fietsen, joggen, lopen, wandelen of vertoef een uurtje in de sportschool om extra calorieën verbranden voor je aan tafel gaat.
  • Desserts “het is maar eenmaal kerstmis, je hebt nog wel wat plaats voor een nagerecht!” Deze zijn meestal de grootste boosdoeners. Eet enkel wat je graag eet en proef niet alles. Beperk ook de grootte van het stuk ijstaart of chocoladetaart. Eens we aan het dessert zijn heb je meestal al heel wat naar binnen gewerkt.
  • Geniet vooral van je eten, neem 1 portie die je normaal ook zou eten.
  • Hou rekening met dranken die veel calorieën bevatten. Als je al wat meer eet en dit nog eens gaat combineren met dranken die veel calorieën bevatten zoals alcohol of frisdranken creëer je opnieuw een enorm overschot. Geniet met mate en drink genoeg water. Gebruik dit ook om je maag te vullen. Dus drink een groot glas water voor je gaat eten. Hier vind je een overzicht van het aantal calorieën van de meest courante dranken. 
  • Kies naast borrelhapjes ook voor gezonde hapjes op tafel. Een beetje inspiratie kan je hier vinden.
  • Eet gezond tussen de feestmaaltijden door. S ’avonds een uitgebreid feestmaal gepland? Besteed dan extra aandacht aan een gezond ontbijt en lunch met veel groenten en fruit. Eet ook de dagen tussen de feestjes door gezond en gevarieerd.

Veel succes en een prettig eindejaar!

Categorieën: Voeding